Skradin je prekrasan mali gradić na obali rijeke Krke čija se povijest proteže tisućljećima unatrag. Prvi tragovi naselja sežu sve do željeznog doba, kada su ovim prostorom upravljali Liburni. Nakon njih dolaze Rimljani koji su Skradin učinili gradom u kojem su živjeli viši staleži društva. Dakle, položaj ovog grada oduvijek se znao cijeniti jer je bio posebno pogodan za razvoj nautike, a samim time i trgovine i svih ostalih djelatnosti vezanih uz more. Zbog svega toga vrijedi malo detaljnije proučiti razvoj Skradina i njegovu u transformaciju u grad kakav poznajemo danas jer je njegova burna prošlost svakako na to snažno utjecala.
Kratka povijest Skradina
Dakle, kao što smo rekli, Skradin je nastao davnih dana, a u rimsko doba bio je poznat pod imenom Scardona. Brojni arheološki nalazi pokazuju da su u Scardoni živjeli visoki časnici i bogati i utjecajni ljudi pa se lako može zaključiti da je ovaj grad u to doba bio prilično značajan. Zapravo, carevi August i Vespazijan dodijelili su mu različite različite statuse, ali o tome malo kasnije u tekstu.
Raspadom Rimskog Carstva, Skradin postaje važan kršćanski grad još puno prije dolaska Hrvata. Već na početku 6. stoljeća ovdje se stvara biskupsko središte koje je u Skradinu, uz povremene prekide, postojalo sve do 1830. godine. U srednjem vijeku moć i utjecaj Skradina počinju slabiti, a primat naposljetku preuzima Šibenik. Tijekom mnogih previranja u kasnom srednjem vijeku i nakon njega, Skradin potpada najprije pod mletačku vlast, zatim ga osvajaju Osmanlije, da bi u 18. stoljeću upravljanje ponovo preuzela Venecija. Ovaj posljednji period mletačke vlasti ujedno je i period novog gospodarskog uzleta tijekom kojeg je manje-više definiran oblik kakav grad ima i danas.
19. stoljeće donosi novi pad grada koji, kao što smo već rekli, gubi i status biskupskog središta. U prvoj polovici 20. stoljeća gradovi na dalmatinskoj obali doživljavaju ekonomski procvat, što je negativno utjecalo na Skradin iz kojeg iseljava mnogo visokoobrazovanih ljudi. Kulminacija ovog teškog perioda dolazi tijekom Domovinskog rata u kojem se Skradin morao suočiti sa značajnim razaranjima. Nakon toga, međutim, uspostavom neovisne Republike Hrvatske, grad raste kao turističko središte i danas svojom ljepotom osvaja i privlači tisuće gostiju svake godine, prvenstveno zahvaljujući prekrasnoj Krki i nacionalnom parku oko te rijeke.
Prirodni položaj Skradina i njegova važnost za plovidbu
Pogled na zemljopisnu kartu odmah otkriva zašto je Skradin od svojih početaka bio cijenjen kao važna luka. Naime, iako nije na samoj obali, zahvaljujući ušću Krke brodovi su nesmetano mogli izlaziti na Jadran. Od Skradinskog kanala preko Prokljanskog jezera pa sve do onoga što danas nazivamo Šibenskim kanalom plovidba je bila jako mirna.
To je značilo dvije stvari. Prva je da su se brodovi uvijek imali kamo skloniti od oluja i uploviti u mirnije vode, a druga je da svaka vojna flota u gradu uvijek ima potpunu kontrolu nad područjem. Izvidnice su lako mogle kontrolirati stanje u kanalima i flota usidrena u Skradinu nikad se nije mogla iznenaditi, što nije bio slučaj za neprijateljske brodove. Zbog toga je Skradin još u doba Liburna bio važna i trgovačka i vojna luka, a veliku važnost zadržao je i pod vlašću Rima. Zapravo, Scardona je po svim pokazateljima bila vrlo impresivna rimska luka, ali o tome više u sljedećem dijelu članka.
Važnost Scardone
Arheolozi smatraju da je Scardona bila jedna od najvećih luka u čitavom Rimskom Carstvu. Jedan od dokaza za to je činjenica da je rimska cesta uz obalu koja je vodila do luke bila široka oko osam metara, što znači da se ovdje odvijala ogromna količina prometa. Iz ove luke su se dalje opskrbljivale rimske postrojbe koje su bile stacionirane na Dunavu i naselja na tom području. Možete zamisliti koliko je dobara i robe prolazilo kroz Skradin svaki dan kada je područje oko Dunava ovisilo o opskrbi kroz ovaj važni čvor. Brodovi sa cijelog Mediterana redovito su pristajali ovdje.
Zbog svega ovoga, jasno je da je grad rastao, kako fizički, tako i u upravno-političkom smislu. Tako je Skradin bio jedan od samo tri grada sa statusom konventa u pokrajini Dalmaciji. To je značilo da je pokoreno stanovništvo tu moglo rješavati svoje pravne probleme. Nešto kasnije Scardona postaje i municipij, grad sa povlaštenim statusom u Carstvu u kojem se posebna pozornost pridavala štovanju rimskog cara, čime se samo potvrđuje njezina važnost i integriranost u tokove rimskog društva.
Skradin kao luka na važnosti nije gubio još dugo nakon raspada Carstva – bio je važno trgovačko i vojno uporište Šubića Bribirskih u 12. i 13. stoljeću.
Skradin i kanali danas
Ljepota grada, njegova duga povijest i bogato kulturno nasljeđe samo su neki od razloga za sve veću popularnost Skradina među stranim i domaćim turistima. Ipak, vjerojatno najvažniji razlog za to je činjenica da se kroz grad ulazi u Nacionalni park Krka koji osvaja svakog gosta svojom ljepotom.
Međutim, s obzirom da je ušćem rijeke Krke Skradin izravno povezan sa Šibenikom, mogućnosti za još veći razvoj turizma su itekako prisutne. Prokljansko jezero samo je jedna od atrakcija na tom putu. Sama plovidba između dva grada je zasigurno jedna od najljepših ruta u Hrvatskoj zahvaljujući prekrasnom krajoliku i netaknutoj prirodi. Uza sve to, kanali između Šibenika i Skradina važni su i za lokalno gospodarstvo, budući da su u njima uvjeti idealni za uzgoj riba i školjaka, djelatnosti koje sve više dobivaju na važnosti posljednjih godina.
Sve u svemu, Skradin je fascinantan gradić koji posljednjih godina živi punim plućima. Razvija se u privlačnu turističku destinaciju i koji svakako ima mnogo toga za ponuditi bilo kome tko se odluči posjetiti ga. A uzmemo li u obzir i da se radi o jednom od najstarijih hrvatskih gradova, shvatit ćemo da se radi o biseru Dalmacije koji valja posjetiti iz puno različitih razloga. Stoga, nađete li se u blizini, ne oklijevajte ni trenutka. Posjet Skradinu će se itekako isplatiti.
Povijesna uloga Skradina i kanala | Kameno doba
Koliko znate o povijesnoj ulozi Skradina i kanala koja započinje još u doba Liburna? Saznajte kako se ovaj predivni mali grad mijenjao kroz stoljeća.
Skradin svakako je vrijedan posjeta i voznja brodom po rijeci Krki cini ukupan dojam nezaboravnim . Bila sam nebrojeno puta u Skradinu jer vodim sve svoje goste iz svijeta tamo i na Plitvicka jezera .. .
Koliko god sam puta posjetila Skradin,uvijek pozeljela u njemu ostati.Hvala za divne povjesne podatke.